Sunday, October 14, 2007

Teman Sepi 5

Belumpun sempat aku meluahkan hasrat hati untuk menyunting si buah hati, mama sudahpun menyatakan keputusan yang dibuatnya untuk aku. Membantah sama seperti aku menderhaka kepadanya, menolak…sama seperti aku melukakan hatinya. Tapi di mana hak aku untuk menentukan kebahagiaan hati ini? Dalam hati aku Cuma ada Naaz Qurratulain, buah hatiku…

Fitri Shahriman merenung jus tembikai di dalam gelas tinggi. Sudah kering setengah gelas tapi kelibat yang ditunggunya tidak juga turun. Dia nekad untuk terbang ke Langkawi menemui Naaz Qurratulain. Apapun keputusan Datin Shariah dia terima tetapi dia ingin tahu dari mulut Naaz Qurratulain sendiri, benarkah tiada cinta untuknya dalam hati gadis itu.

“Sorry lambat… cari brooch tak jumpa…” kata Naaz Qurratulain. Fitri Shahriman melihat buah hatinya yang sudah berubah penampilan. Ayunya Naaz Qurratulain bertudung. Lidahnya jadi kelu.

“Kenapa? Do I look like an alien to you?”

“Hellooo…”

“Fitri Shahriman Fuad…” panggil Naaz Qurratulain.

“Saya…saya…”

“Macam tak pernah tengok aku jek kau ni. Ini akulah…Ain…”

“I tahu… baru tiga minggu tak jumpa, Ain dah lain sekarang…makin cantik”

“Cantik itu hak Tuhan Man… aku cuma diberi pinjam aje…”

“Mari… I nak bawak you naik atas gunung… nak celebrate your birthday kat atas sana…” tunjuk Fitri Shahriman ke atas Gunung Matchinchang.

“Ain… sepanjang kita kenal… you ada orang lain tak?” tanya Fitri Shahriman. Naaz Qurratulain menggelengkan kepalanya.

“Kau pernah Nampak aku keluar dengan lelaki lain selain kau tak?”

“Tak pernah…”

“Kau pernah dengar aku ada boyfriend tak?”

“Tak pernah…” jawab Fitri Shahriman lagi.

“Dah tu kenapa tanya?”

“I Cuma nak kan kepastian…”

“Pasti sangat Fitri Shahriman… dan kau sendiri sangat pasti tentang hal yang satu ini. Siapalah yang nak kan aku ni Iman, semua lelaki takut nak ngurat aku sebab diorang ingat aku ni makwe kau… dan pasal kau jugaklah aku tak laku di pasaran…” usik Naaz Qurratulain.

Fitri Shahriman sedar. Selama ini dia tidak pernah meluahkan apa yang dipendamnya. Dia akui kelemahan dan kesilapan nan satu ini.

“Tapi tak apa, tak lama lagi kau kan dah nak bertunang… tentu orang akan tahu yang sebenarnya aku ni masih available…” sambung Naaz Qurratulain. Fitri Shahriman terasa dirinya disindir. Dia tahu bukan niat Naaz Qurratulain untuk menyindirnya tetapi dirirnya terasa seperti dibantai sehingga lumat dek kata-kata buah hatinya itu.

“How did you know?”

“News has spread…like flame in the woods…” balas Naaz Qurratulain.

“You tak pernah sayangkan mana-mana lelaki?” tanya Fitri Shahriman. Dia tak mahu berbicara tentang khabar pertunangannya dengan Naaz Qurratulain, bukan itu tujuan dia kemari.

“Pernah… tapi tidak lagi sekarang…”

“Kenapa?”

“Takde apa…”

Itu bukanlah jawapan yang dituntut hatinya. Kata-kata itu Cuma menambah persoalan dalam hatinya yang sedih berkabung.

“Kalau I pinang you?” diulang lagi soalan yang pernah diajukan dulu.

“Iman… apa tanya aku soalan mengarut ni? Aku okaylah… kau jangan risau tau. Kau tak usah susah hati pasal aku… Insya Allah nanti sampailah jodoh aku. Kau doakan aku ditemukan dengan lelaki yang baik okay?”

Aduh! Duhai Naaz Qurratulain, kenapa kau simbah luka hati ini dengan air garam? Tidakkah kau sedar betapa aku selama ini mengasihimu?

“Kita tetap kawankan?” tanya Naaz Qurratulain

“You’re my Qurratulain…forever…”

“How sweet!” balas Naaz Qurratulain dengan manja. Fitri Shahriman tahu, itu bukanlah jawapan ikhlas dari gadis itu.

0 comments: